D-link dns-313 [löst]

Allt om nätverk. WAN / LAN / WLAN etc.

Moderator: Editors

D-link dns-313 [löst]

Inläggav Pelle » mån feb 15, 2010 11:33 am

Någon som kan hjälpa mej med ett konfigurerings problem.
Jag har skaffat en d-link dns-313 för att kunna backa upp och få åtkomst till filer från hela hemmanätverket.
Den använder både "win filutdelning" och ftp (om man vill).
Den är konfigurerad från en win dator med medföljande programvara (inget stöd här för X ... :cry: ) och allt fungerar där.
Jag kommer åt inställningarna via webbläsare och internt ip från min suse burk, men vill ju oxå nå den för att kunna läsa och skriva filer.
I nätverket i dolphin finns några hjälp guider men jag vet inte vilken jag ska välja och heller inte hur dom ska fyllas i.
Googlade lite och hittade någon som lagt till disken via fstab, hur ska raden se ut då?
Jag kör suse 11.2 med kde, 100mbit bakom router med dynamisk ip tilldelning. //MvH Pelle
Senast redigerad av Pelle tis feb 16, 2010 12:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
Pelle
Ny medlem

Re: D-link dns-313

Inläggav Pelle » tis feb 16, 2010 12:05 pm

Detta är löst, brandväggen var problemet.
Hittade disken via nätverk/sambautdelningar när jag tillåtit sambaklient i extern zon.
Antar att extern zon är utanför brandväggen...? // Pelle
Pelle
Ny medlem

Re: D-link dns-313 [löst]

Inläggav soulskater » tor feb 18, 2010 11:01 pm

Hej.
Ja Extern Zone är den zon som 'oftast' är ut mot omvärlden och sitter du som sagt på annan plats än hemma och vill komma åt saker så är det den zonen man knyter sina tjänster, dock måste man vara försiktig med vad man öppnar ut emot denna zon och enligt vad du skrev så verkar du ha delat ut den via en win/samba utdelning, vilket jag inte rekommenderar att man gör ut mot internet.

Kolla ifall du kan få något ut ur manual sidorna i systemet genom att skriva 'man fstab' i terminalen.

Det skulle kunna se ut som nedan.
Kod: Markera allt
//ntserver/docs /mnt/samba smbfs username=docsadm,password=D1Y4x9sw 0 0

Har dock ej testat detta, alternativt är att skapa ett skript som du kan köra manuellt vid behov för att göra anslutningen.

Typ som detta.
Kod: Markera allt
#! /bin/bash
sudo /sbin/mount -t cifs -o group=users,username=[ditt-login],password=[ditt-login],uid=777,gid=777 //server/remoteshare localdir/localshare

I sistnämnda alternativet så måste den lokala katalogen redan finnas för att uppmappningen skall fungera, vilket kan göras automatiskt via skriptet om man vill.

Hoppas du fick lite mer på fötterna och tveka inte att fråga ifall något var extra otydligt. :wink:
Marcus Uddenhed
openSUSE Ambassadör i Sverige
http://en.opensuse.org/openSUSE:Ambassadors
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Återgå till Nätverk / Internet