Det stämmer det du säger om ditt kort, då jag råkade ut för samma med mitt ATI kort i min gamla laptop, enligt tillverkaren så skulle det vara ett X1200 men identifierades som ett X200 vilket jag tyckte/tycker är märkligt och det känns lite som fuffens.
Här kommer hur jag fick mitt nVidia kort att fungera på min laptop men det bör fungera likadant för ditt ATI kort.
- Börja med att starta/installera Windows då vi tyvärr måste hämta ut informationen inifrån windows innan vi kan gå vidare med att konfigurera openSUSE.
- Hämta hem ett program som heter Monitor Asset Manager( Hämta ) och installera det.
- Starta programmet och där dyker upp information om din monitor. Klicka på File -> Save As och spara ner filen någonstans där den kommer att vara nåbar ifrån openSUSE(USB Minne). Leta upp en rad i informationen som visas i programmet som heter Modeline och kopiera raden och lägg den i en tom textfil för senare användning, spara även denna så att den är nåbar ifrån openSUSE(USB Minne).
- Starta openSUSE och vid boot menyn så skall vi skriva in en 3 i slutet av boot parametrarna för att gå in i textbaserat läge utan X-Windows och tryck sedan på Enter.
- När du loggat in så kopiera in den .bin fil som vi skapade tidigare i /etc/X11
- Editera /etc/X11/xorg.conf, skriv in den modeline som vi sparade ner in under Monitor sektionen.
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Sony"
ModelName "X-Black LED"
Option "DPMS"
Modeline "1366x768" 60.000 1366 1388 1410 1430 768 776 784 840 +hsync -vsync
EndSection
- koppla nu på den .bin fil som vi kopierade in i /etc/X11
Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
Option "ConnectedMonitor" "DFP-0"
Option "CustomEDID" "DFP-0:/etc/X11/SNY05FA.bin"
EndSection
Vilken som var min primära(DFP-0) hittade jag efter många timmars googlande och jag vet inte om den stämmer med ditt system men det är som sagt bara att testa.
Det problem jag fick här var att från början så såg min modeline ut så här och jag fick ändra 72.000 till 60.000 vilket innebär att synkfrekvensen blev 60Hz vilket fungerar på de flesta skärmar, speciellt laptop skärmar.
"1366x768" 72.000 1366 1388 1410 1430 768 776 784 840 +hsync -vsync
Hoppas detta kan vara till någon nytta för dig så att du kan få igång datorn med openSUSE.