Nybörjare av OpenSUSE 11.2

Alla frågor som kan dyka upp under installationen av SUSE.

Moderator: Editors

Nybörjare av OpenSUSE 11.2

Inläggav kalhsäff » mån dec 28, 2009 7:10 pm

Hej! Jag hoppas att min "tråd" är på rätt ställe...Jag är nybörjare av OpenSUSE 11.2
Är det någon som kan ge råd om mitt problem…
Jag har en HP Pavilion Media Center M8075 med Windows Vista Home Premium. Skärmen är också HP 22” typ W2207. Datorn har ett grafikkort typ ATI Radeon X1700 SE.. och det är kanske det som är problemet ?
När jag startar Live-CD’n med OpenSUSE 11.2 så rullar det på ganska snabbt på skärmen, sedan blir skärmen svart… !!!!!!!!
Då är det bara att ge upp och återgå till Vista…
Tacksam för tips!
Kalhsäff
kalhsäff
Ny medlem

Re: Nybörjare av OpenSUSE 11.2

Inläggav soulskater » tis dec 29, 2009 4:54 pm

Har exakt samma problem på min Sony Vaio...

detta beror på att X av någon anledning inte kan identifiera rätt skärm som primär, dvs det blir inte den digitala som den väljer.
Jag fick 'hacka' xorg.conf filen och manuellt lägga till vilken skärm samt vilken upplösning som skulle gälla innan jag fick det att fungera.

Jag har inte mitt 'hack' framför mig just nu man kan posta det här när jag kommer hem så kan du se vad jag gjort för att få det att fungera.
Marcus Uddenhed
openSUSE Ambassadör i Sverige
http://en.opensuse.org/openSUSE:Ambassadors
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Inläggav kalhsäff » ons dec 30, 2009 12:20 pm

Hej! Nu blir jag nyfiken, men är inte med "på tåget" riktigt.
Om du med X menar ATI kortet så är det många kort i X-familjen... Då är vi rätt många med samma problem.
Tyvärr är det också så att mitt kort ATI Radeon X1700 SE med AVIVO inte finns omnämnt på AMD/ATI's hemsida där man borde kunna hämta driveruppdateringar.
Det enda jag får fram är att det kan vara X1650 som har döpts om till X1700 när HP satte det i sina datorer... min är köpt i maj 2007.
Nu avaktar jag med spänning hur du fixade problemet i din Sony Vaio.
Gott slut och Gott Nytt År!
önskar
kalhsäff
kalhsäff
Ny medlem

Inläggav soulskater » fre jan 01, 2010 4:23 pm

Det var X som i X-Windows jag menade. :)

Återkommer snart med hur jag gjort, hade inte dokumenterat allt så jag fixar det sista så kommer den upp här. :)
Marcus Uddenhed
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Inläggav soulskater » fre jan 01, 2010 8:24 pm

Det stämmer det du säger om ditt kort, då jag råkade ut för samma med mitt ATI kort i min gamla laptop, enligt tillverkaren så skulle det vara ett X1200 men identifierades som ett X200 vilket jag tyckte/tycker är märkligt och det känns lite som fuffens.

Här kommer hur jag fick mitt nVidia kort att fungera på min laptop men det bör fungera likadant för ditt ATI kort.

• Börja med att starta/installera Windows då vi tyvärr måste hämta ut informationen inifrån windows innan vi kan gå vidare med att konfigurera openSUSE.

• Hämta hem ett program som heter Monitor Asset Manager( Hämta ) och installera det.

• Starta programmet och där dyker upp information om din monitor. Klicka på File -> Save As och spara ner filen någonstans där den kommer att vara nåbar ifrån openSUSE(USB Minne). Leta upp en rad i informationen som visas i programmet som heter Modeline och kopiera raden och lägg den i en tom textfil för senare användning, spara även denna så att den är nåbar ifrån openSUSE(USB Minne).

• Starta openSUSE och vid boot menyn så skall vi skriva in en 3 i slutet av boot parametrarna för att gå in i textbaserat läge utan X-Windows och tryck sedan på Enter.

• När du loggat in så kopiera in den .bin fil som vi skapade tidigare i /etc/X11

• Editera /etc/X11/xorg.conf, skriv in den modeline som vi sparade ner in under Monitor sektionen.
    Section "Monitor"
    Identifier "Monitor0"
    VendorName "Sony"
    ModelName "X-Black LED"
    Option "DPMS"
    Modeline "1366x768" 60.000 1366 1388 1410 1430 768 776 784 840 +hsync -vsync
    EndSection

• koppla nu på den .bin fil som vi kopierade in i /etc/X11
    Section "Device"
    Identifier "Device0"
    Driver "nvidia"
    VendorName "NVIDIA Corporation"
    Option "ConnectedMonitor" "DFP-0"
    Option "CustomEDID" "DFP-0:/etc/X11/SNY05FA.bin"

EndSection

Vilken som var min primära(DFP-0) hittade jag efter många timmars googlande och jag vet inte om den stämmer med ditt system men det är som sagt bara att testa.

Det problem jag fick här var att från början så såg min modeline ut så här och jag fick ändra 72.000 till 60.000 vilket innebär att synkfrekvensen blev 60Hz vilket fungerar på de flesta skärmar, speciellt laptop skärmar.
"1366x768" 72.000 1366 1388 1410 1430 768 776 784 840 +hsync -vsync

Hoppas detta kan vara till någon nytta för dig så att du kan få igång datorn med openSUSE.
Marcus Uddenhed
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Inläggav kalhsäff » ons jan 06, 2010 6:29 pm

Hej Soulskater!
Tack för all möda som du lagt ner för hjälp mig. Ledsen om jag om jag varit för otydlig i min problembeskrivning.
Men jag kan inte göra som du föreslår...
När jag skall köra Live-CD:n så blir skärmen svart efter en kort stund... inget finns att titta på...
Och att starta installationen som jag hämtade hem från nätet, det går inte heller då skärmen blir svart då med efter en kort stund...
Detsamma gäller också om jag försöker göra installationen med Live-CD:n = svart skärm.
Nu har jag mailat till HP-supporten och hoppas att de kan lösa mitt problem som väl måste beror på grafikkortet som de skickade med i datorn...
Med förhoppning om ett Gott SUSE-år
kalhsäff
kalhsäff
Ny medlem

Inläggav soulskater » ons jan 06, 2010 10:38 pm

Hej

Ingen fara, det du upplever är mest troligen det jag beskrev ändå, dock i ett tidigare skede, vad du kan testa med är att vid första installationsrutan, dvs där du väljer om du skall installera eller boota från hårddisk, är att trycka på F3 och välja vesa läge och prova sedan att köra installationen igen och se vad som händer.
Marcus Uddenhed
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Inläggav soulskater » sön jan 17, 2010 5:21 pm

Hej.

Hur har det gått med ditt problem, har du fått det att fungera eller strular det fortfarande?
Marcus Uddenhed
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Inläggav kalhsäff » lör jan 30, 2010 12:58 pm

Hej Soulskater! Tack för omtanken!
Jag måste erkänna att locket är på. Jag har dock sökt hjälp hos HP supporten för att se om de kunde bidra med tips om grafikkortet.

Det här är svaret: -" Då det är ett OEM kort som är tillverkat av ATI specifikt till HP så passar inte ATI drivrutiner så det är de från vår hemsida du måste använda, det grafikchipset som finns på kortet är dock samma som till ett X1650, så det är därför du får detta svar.
Vi kan inte alls hjälpa till med Linux/Unix system är jag rädd, detta är nått som du måste lösa på egen hand, samt med gjälp av de forum som finns till varje Linux distro, antagligen så saknas enhetsdrivrutiner till någon vital del i datorn...."

Så vad gör man? Jag hade gärna provat OpenSUSE genom att köra Live-CD:n.... men skärmen blir ju svart när CD:n snurrat en kort stund, och likaså om jag försöker att installera programmet. Resulatatet blir detsamma = svart skärm!
Då går det ju inte att se vilka kommandon som jag skall utföra, inte heller logga in och kopiera filer går att göra...
Så slutsatsen får bli att vänta tills det är dags att investera i en ny dator... eller byta till ett annat grafikkort. Vilket det nu kan vara som fungerar bäst i "SUSE-världen"?
kalhsäff
kalhsäff
Ny medlem

Inläggav soulskater » lör jan 30, 2010 9:07 pm

Låter tråkigt, men tyvärr så är inte HP ensamma om den bristande kunskapen gällande saker utanför Windows världen, men samtidigt så säger dom faktiskt att det är samma som ett X1650, vilket ändå borde få det att fungera väl inne i systemet.

Har du testat med VESA läge under installationen/startup för att se ifall det fungerar?
Marcus Uddenhed
Användarvisningsbild
soulskater
Medlem

Återgå till Installationer